Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου 2009

Αιχμή η αίθουσα του Παρθενώνα




Αντιγόνη Καράλη
Δημοσιογράφος - Άρθρο της στο "Έθνος" - 10/2/2009


Τα παρθενώνεια γλυπτά σε όλη τους την έκταση θα μπορεί να βλέπει ο επισκέπτης του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, έτσι όπως τα κατασκεύασε ο Φειδίας.

Αυτό αποτελεί έναν από τους βασικούς άξονες της μουσειολογικής μελέτης του Νέου Μουσείου Ακρόπολης η οποία ψηφίστηκε χθες ομόφωνα από το Συμβούλιο Μουσείων. Όπως είπε ο Δημήτρης Παντερμαλής, «η αίθουσα του Παρθενώνα και η διαχείριση των γλυπτών δεν είναι μόνο μουσειολογική πρόταση, αλλά έχει και πολιτική διάσταση που αφορά στην επιστροφή των Μαρμάρων που λείπουν».

Στη συνεδρίαση, που ξεπέρασε τις τρεισήμισι ώρες, αν και τονίστηκε ο εθνικός χαρακτήρας του Μουσείου, εκφράστηκαν πολλές και σοβαρές αντιρρήσεις οι οποίες συμπυκνώνονται τόσο στην ίδια τη φιλοσοφία που διέπει την έκθεση όσο και στις τεχνικές λύσεις που δόθηκαν για την παρουσίαση των εκθεμάτων.

Παράλληλα, ετέθη ζήτημα για τη μουσειολογική μελέτη, αλλά και για το ότι η έγκριση έφτασε στο Συμβούλιο Μουσείων, ενώ η έκθεση είναι ήδη στημένη.

Σημείο αιχμής η αίθουσα του Παρθενώνα όπου οι μετόπες βρίσκονται ψηλά και η ζωφόρος και τα αετώματα χαμηλά για το βλέμμα του επισκέπτη, ενώ υπάρχουν εκμαγεία τα οποία είναι τοποθετημένα πάνω σε στύλους. Ιδιαίτερη συζήτηση έγινε για την αίθουσα των αρχαϊκών εκθεμάτων με τις ψηλές προθήκες και τα μικρά εκθέματα, όπου «οι κολόνες συντρίβουν τις κόρες», όπως χαρακτηριστικά υπογράμμισε η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα.

«Τα αρχαϊκά γλυπτά που είναι στημένα ελεύθερα στον χώρο βοηθούν στο να έχει ο επισκέπτης άμεση σχέση με το έκθεμα και να μπορεί να το περιεργαστεί σε όλες του τις όψεις και τις διαστάσεις», εξήγησε ο Δημήτρης Παντερμαλής.

Ο Δημήτρης Παντερμαλής τόσο στην εισήγησή του όσο και απαντώντας στους προβληματισμούς των μελών τόνισε ότι «θέλαμε ένα μουσείο εξωστρεφές, με φυσικό φως, απλή και καθαρή διάρθρωση», ενώ η Λίλα ντε Τσάβες είπε ότι «στήνουμε το μουσείο του 22ου αιώνα».



Δεν υπάρχουν σχόλια: