Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2009

Αλλού δεν βλέπουν πλοίο κι αλλού δημιουργείται το αδιαχώρητο




Π. Δ. Υφαντής
Δημοσιογράφος - Άρθρο του στην Οικονομία της Ελευθεροτυπίας - 11/1/2009

ΤΡΑΓΕΛΑΦΙΚΕΣ καταστάσεις δημιουργούνται στην ακτοπλοΐα, καθώς από τη μια μεριά αρκετά νησιά κινδυνεύουν άμεσα να βρεθούν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση, ενώ στη χρυσοφόρα γραμμή της Παροναξίας δημιουργείται πρωτοφανές μποτιλιάρισμα πλοίων, τα οποία πηγαινοέρχονται άδεια!

Με αποκλεισμό απειλούνται νησιά τα οποία εξυπηρετούνται με επιδοτούμενες ακτοπλοϊκές γραμμές, καθώς τρεις εταιρείες του χώρου (ΣΑΟΣ, Kallisti Ferries, GA Ferries) και αρκετές μικρότερες βρίσκονται στο «κόκκινο», αντιμετωπίζοντας μεγάλα προβλήματα ρευστότητας.

Η Σαμοθράκη είναι αποκλεισμένη επί μέρες, καθώς το πλοίο «ΣΑΟΣ ΙΙ» της ομώνυμης εταιρείας παραμένει «δεμένο» εξαιτίας επίσχεσης εργασίας που κάνουν οι ναυτεργάτες για μη καταβολή δεδουλευμένων. Στο νησί εκτυλίσσονται σκηνές από άλλες εποχές, καθώς οι έκτακτες ανάγκες σε εφόδια καλύπτονται με λάντζες και σκάφη του Λιμενικού.

Την ίδια στιγμή στο κεντρικό Αιγαίο μαίνεται ένας ακήρυκτος πόλεμος μεταξύ των δύο ισχυρότερων ακτοπλοϊκών ομίλων: της SeaStar (ελέγχει την ΑΝΕΚ και την Hellenic Seaways), συμφερόντων του Γ. Σ. Βαρδινογιάννη και της Attica (Blue Star Ferries και Superfast Ferries) του Α. Βγενόπουλου.

Στην Παροναξία

Οι δύο όμιλοι προσπαθούν να «θωρακίσουν» -κι αν μπορέσουν να διευρύνουν- τα μερίδια αγοράς τους στη χρυσοφόρα γραμμή της Παροναξίας από τους χειμερινούς μήνες ενόψει του καλοκαιριού. Έτσι, έστειλαν αρκετά πλοία τους να κάνουν δρομολόγια στα δύο νησιά, προκειμένου να καταλάβουν ζωτικό χώρο στην αγορά. Έστω κι αν πηγαινοέρχονται άδεια και «γράφουν» μεγάλες ζημιές.

Έτσι, ενώ άλλα νησιά δεν βλέπουν πλοίο επί μέρες, στην Πάρο και τη Νάξο παρατηρήθηκε «μποτιλιάρισμα», καθώς πραγματοποιούνταν το Δεκέμβριο 35 προσεγγίσεις πλοίων την εβδομάδα έναντι 20 την αντίστοιχη περυσινή περίοδο κι ενώ δεν αυξήθηκαν τα πλοία στην ελληνική ακτοπλοΐα.

Η Blue Star Ferries έριξε στη μάχη τρία πλοία («Naxos», «Paros», «Διαγόρας») τα οποία πραγματοποιούσαν συνολικά 16 προσεγγίσεις την εβδομάδα. Η «απάντηση» της Sea Star ήταν να δρομολογήσει δύο πλοία («Πρέβελη», «Νήσος Μύκονος»), τα οποία έκαναν 9 δρομολόγια. Σ' αυτά πρέπει να προστεθούν τέσσερα δρομολόγια της GA Ferries, έξι της ζακυνθινής Zante Ferries με το πλοίο «Αδαμάντιος Κοραής», ενώ 14 δρομολόγια πραγματοποιούν τα δύο πλοία της ΝΕΛ, «Αίολος Κεντέρης» Ι και ΙΙ από τη Σύρο προς Πάρο και Νάξο.

Οι εταιρείες ΣΑΟΣ, Kallisti Ferries και GA Feries έχουν εξελιχθεί σε αχίλλειο πτέρνα του συστήματος ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, καθώς έχουν περιέλθει σε οικονομική ασφυξία. Πλοία των εταιρειών ακινητοποιήθηκαν καθώς οι ναυτικοί προχώρησαν σε επίσχεση εργασίας, διεκδικώντας δεδουλευμένα, και δώρα από τους τρεις πλοιοκτήτες Φ. Μανούση της ΣΑΟΣ, Μ. Αγούδημο της GA Ferries και Γ. Σπανό της Kallisti Ferries.

Οι τρεις εταιρείες βασίζουν σε μεγάλο βαθμό τη βιωσιμότητά τους στις επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές, καθώς αυτή την περίοδο η επιβατική κίνηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Ομως, η εκταμίευση χρημάτων από το ΥΕΝ καθυστερεί καθώς καταργήθηκε ο ειδικός λογαριασμός (ΛΑΣ) για τις άγονες και οι σχετικές εγκρίσεις δίνονται από το υπουργείο Οικονομίας. Αρμόδια πηγή του ΥΕΝ, πάντως, δηλώνει ότι ήδη έχουν εξασφαλιστεί κονδύλια από το υπουργείο Οικονομίας και η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί το επόμενο διάστημα.

Μόνο η ΣΑΟΣ, πάντως, υποστηρίζει ότι έχει λαμβάνειν 2,5 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τα δρομολόγια του Δεκεμβρίου.



Δεν υπάρχουν σχόλια: